כאבי ברכיים והקשר לקרסול

כאבי ברך קדמיים

כאבי ברך קדמיים – Patella-Femoral Syndrome היא פציעה נפוצה מאד בקרב ספורטאים. את הכאב תרגישו טוב מאד בברך עצמה אבל מיקום הכאב בברך אינו מעיד בהכרח על כך שמקור הבעיה נמצא במפרק הברך עצמו. למעשה במקרים רבים מקור הבעיה נמצא בכלל במפרק אחר. כאבי ברכיים יכולים להיווצר כתוצאה ממספר גורמים אפשריים כאשר אחד מהגורמים האלו בו נתמקד בהרחבה בכתבה זאת הוא טווח תנועה מוגבל בקרסול.

הקשר בין הקרסול לבין כאבי ברך

לכל מפרק בגוף, ביניהם הקרסול יש טווחי תנועה אופטימלים המאפשרים לו לנוע ולבצע את תפקידו ביעילות. כאשר קיים מצב בו טווח התנועה במפרק מסויים קטן מהרצוי, הגוף "יחפש" דרך אחרת או מפרק אחר שבעזרתו יהיה ניתן לפצות על הליקוי ולהשיג את הטווח הדרוש לו לביצוע התנועה. בתנועות ומיומנויות כמו סקוואטים, לאנג'ים, נחיתה, ניתור, ואפילו ריצה נדרש טווח תנועה מסוים בקרסול בתנועת dorsiflexion (בתמונה). תנועתיות הקרסול בקרב ספורטאים רבים נוטה להיות מוגבלת – מגבלה בטווח תנועה זה תגרום לשינוי במנח כף הרגל, דבר שיגרום בסופו של דבר להפעלת כוח סיבובי על הברך ולמנח בו הברך נוטה פנימה. העומסים החוזרים של כוחות לא רצויים אלה יגרמו עם הזמן לכאבים בברכיים.

קיבוע הקרסול

הקרסול כאמור נוטה לטווחי תנועה מוגבלים. תופעה נפוצה שאף מחמירה את המגבלה בתנועתיות הקרסול היא קיבוע הקרסול באימונים ובמשחקים. ספורטאים (בעיקר כדורסלנים) נוטים לקבע את הקרסוליים בעזרת טייפינג או מקבע קרסול כדי למנוע נקעים בקרסול, דבר שמפחית עוד יותר את התנועתיות וטווחי התנועה בקרסול. אמנם הקיבועים מפחיתים את הסיכוי לנקע בקרסול אך בו בזמן "תורמים"  לבעיה אחרת – לכאבי ברך קדמיים. זה לא אומר שלא צריך להשתמש בקיבועים. שחקן הסובל מנקעים חוזרים בקרסול יכול לקבע את הקרסול בזמן אימון או משחק אך עליו לתת דגש גדול יותר במהלך השבוע על שיפור טווחי התנועה בקרסול.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

 איך לבדוק אם טווח התנועה בקרסול שלכם מוגבל ?

נסו את המבדק הבא כדי לגלות אם אתם סובלים מטווח תנועה מוגבל בקרסול – המבדק מתיחס לרגל הקדמית שבתמונה. מנסים לגעת עם הברך בקיר מבלי שהעקב יתנתק מהקרקע. אם העקב עלה לפני שהברך נגעה בקיר יש לקרב מעט את כף הרגל לקיר. כאשר מוצאים את המיקום הרחוק ביותר בו ניתן לגעת בקיר מבלי להרים את העקב, מסמנים על הרצפה את קו האצבעות ומודדים ממנו את המרחק לקיר. אם המרחק קטן מ-10 ס"מ, טווח התנועה שלכם הוא ככל הנראה מוגבל.

מבדק לאבחון טווח תנועה בקרסול

תרגילים לשיפור טווח התנועה בקרסול

אם טווח התנועה שלכם בקרסול מוגבל, ביצוע שלושת התרגילים הבאים באופן יום יומי ולאורך זמן יעזור לכם להגדיל את הטווח ולמנוע כאבים, פציעות, וליקויים תנועתיים :

1.Self Myofascial Release – לשרירי השוק :

2.תרגיל תנועתיות לקרסול בדגש על שריר ה-soleus :

3.תרגיל תנועתיות לקרסול בדגש על שריר התאומים :

לסיכום

חשוב שכל ספורטאי יאובחן באופן קבוע לגבי מצבו הגופני בכדי לגלות ליקויים העלולים לגרום לכאבים ולפציעות בעתיד. האבחון הזה הוא הבסיס לכל תכנית אימון שהמאמנים שלכם בונים לכם, ולכן החשיבות הרבה בהתאמת תכנית אימון ספציפית לכל ספורטאי באופן אישי.

הרבה ספורטאים מזניחים את נושא "טווחי התנועה", דבר שעם הזמן יגרום למגבלות תנועה שיכולות להוביל לכאבים ולפציעות.

חשוב להבין את העיקרון שמקום הכאב הוא לא בהכרח מקור הבעיה. בדר"כ כאב במקום מסוים בגוף מגיע מבעיה שקימת במקום אחר לגמרי. כמו במקרה הזה בו הבעיה האמיתית יכולה להיות בקרסול, אבל הכאב יופיע בברך.


 

מומלץ בשבילך :

 

 

 

כתיבת תגובה